"Nej till stängning av fabriken!" är de 236 arbetarnas krav på Coca Colas anläggning i utkanten av Madrid. |
I annonser och i pressen saluförs Coca Cola som “Den lyckliga fabriken”. Den har till och med “Ett Universitet av Lycka”
“Drick Coca Cola och upplev
känslan av att dööööööööö”!(Arbetare på Coca Cola).
“Arbetsplatsen är inte till salu, den ska försvaras”!
I
det andra reportaget från Spanien rapporterar Latinamerikareportrarna Dick och Mirian
Emanuelsson om den fyra månader långa strejken på Coca Cola utanför Madrid och
hur kapitalet flyttar produktionen från Katalonien till Polen. Pensionärerna tvingas
ta emot bostadslösa söner, döttrar och barnbarn som förlorat sina hem till
bankerna.
Video: http://vimeo.com/95100037
236 Trabajadores de la empresa Coca Cola en Madrid luchan por su trabajo from Dick & Mirian Emanuelsson on Vimeo.
Av Dick och Mirian Emanuelsson
FUENLABRADA / MADRID / 2014-04-28 / ”Om inte Madrid producerar så konsumerar inte Madrid heller”.
Det är mottot hos de 236
strejkande i Fuenlabrada, en förstad till Madrid. För om arbetarna kastas ut på
gatan i Madridregionens enda tappningsanläggning för Coca Cola, då ska det
heller inte konsumeras några Coca Cola i Madrid, resonerade arbetarna och
uppmanade i januari spanjorerna till att bojkotta USA-drycken.
Det är andra gator och torg i Fuenlabrada
än vid Plaza Mayor eller Pradomuséet. Här bor de vanliga arbetande och
arbetslösa spanjorerna som känner slagen av den kapitalistiska krisen, säger Leandro
Pulido medan han svänger av till parkeringsplatsen och infarten till en av
portarna till den 255.000
kvadratmeter stora tappningsanläggningen för Coca Cola. Husen
som omger Coca Colas jätteanläggning är typiska prefabricerade förortshus,
billiga i produktion som ser sjangserade ut efter några år och svinkalla i den
isande madridvintern. En plats för arbetaren att vila upp och reproducera sig,
som den raka kapitaliska logiken stipulerar.
Leandro
är en av eldsjälarna i den utdragna generalstrejken som
arbetarna på Coca Cola i Fuenlabrada utkämpar sedan januari månad. Då kom beskedet
om att Coca-Cola Iberian Partners, tappningsföretaget som på licens framställer
den svarta USA-drycken i Spanien vill stänga fyra av sina elva anläggningar i
Spanien. Beskedet framkallade starka reaktioner bland de drabbade. Tre
landsorganisationer, UGT (s), Arbetarkommissionerna, CCOO, (kommunistpartiet)
och USO som organiserar fackföreningarna på de elva anläggningarna,
mobiliserade sina medlemmar i en gemensam kamp. Men partitillhörigheten avgör
oftast måttet på stridsberedskap och kvar på barrikaderna står arbetarna i Fuenlabrada,
anslutna till arbetarkommissionerna. Företaget har kallat en efter en av
arbetarna till individuella samtal för att de ska acceptera förtidspension,
förflyttningar eller avgångsvederlag.
Trots att det är i slutet av april
är det rejält kallt och blåsigt när Flamman anländer till huvudporten för Coca
Colas anläggning. En omvänd oljetunna fungerar som en öppen kamin med vedträn
som gnistrar till av eldkolen. Det är här som strejkkommittén har sin “camp”.
Den håller vakt för att inte bolaget ska föra ut material eller maskiner och
transportera det till andra anläggningar i Spanien.
Här
stod den spanska
Förenade Vänsterns (IU) ledamot i EU-parlamentet, Willy Meyer den 28 februari
när polisen beskyddade tio av företagets långtradare som ville köra ut
fullastade från fabriksområdet. Bredvid honom stod hundratals vredgade
arbetare. Långtradarna fick vänta
flera timmar innan polisen avhyste arbetarna.
– Långtradarna får allt vänta!
Vi rör oss inte ur fläcken tills jag, i egenskap av EU-deputerad har avslutat
mina uppgifter här, sa Meyer till poliserna som nervöst kramade sina batonger i
väntan på befälets order att panga på arbetarna.
Och Meyer underströk inför
arbetarna och den anländande pressen att “vi kommer att göra allt som står till
vårt förfogande för att undvika en stängning av denna anläggning.
Leonardo menar att det räckte
med ett enda telefonsamtal från företagsledningen för att antiterroristpolisen
skulle anlända och rensa bort barrikader i stället för att invänta ett domstolsbeslut.
Som när det kom i slutet av april kritiserade beslutet att tillåta att
långtradarna att föra ut material. Domstolen ansåg, som en livets ironi, att
det var strejkbryteri.
Fårade
och ärrade ansikten. En efter en svarar männen som står
med banderollen med texten “NEJ TILL STÄNGNING AV FABRIKERNA” på frågan om hur
många år de har producerat Coca Cola inne på anläggningen: 14 år, 27, 22, 12,
37, 29, 37, 13, 27, 17, 14, 24, 15, 33, 15, 36 och 15 år.
Det handlar i flera fall om
arbetare som gett två generationer av sina liv till Coca Cola. Men USA-jätten tvättar
rent sitt sociala ansvar genom att ´outsorca´ produktionen till sina underbolag
och behåller bara en kärnverksamhet. Underbolagen kontrolleras ofta också av direktörerna
i Atlanta via ett korsvist ägande. I kristider går huvudbolaget alltid fritt
från ansvar.
– Bakgrunden till stängningen är
ett projekt från Coca Cola i Atlanta som de kallar “20-20”. Det ska ge fördubblade
vinster. Vägen går via att stänga fabriker, avskeda arbetare med tillsvidareanställningar.
I centrala Spanien, där det konsumeras mest i både Spanien och Europa, ersätts
de fast anställda med tidlönare som arbetar under mycket prekära
arbetsförhållanden, säger Marcelo Alvarez, ordförande för det lokala facket i Fuenlabrada,
till Flamman.
På plywoodskivorna som är
strejkkommitténs och arbetarnas hopsnickrade högkvarter, talar affischerna sitt
tydliga språk; “Arbetsplatsen är inte till salu, den ska Försvaras”!
Och
vad de 236 arbetarna, som hotas av avsked för att de
vägrar underkasta sig företagets förslag till förflyttning till andra regioner
i Spanien försvarar, är egentligen vad alla världens fackföreningar slåss för
och kräver; lagar om anställningsskydd, arbete med kvalité och grundläggande
fackliga, sociala och ekonomiska rättigheter. Det lokala facket på Fuenlabrada
har länge varit en vagel i ögat på Coca Cola eftersom arbetarna är väl
organiserade och politiskt medvetna och som har uppnått de kanske bästa lokala
fackliga avtalen av facken på de elva tappningsanläggningarna i Spanien. Därför
är det egentligen ingen överraskning, säger den lokale fackledaren, att Fuenlabrada
omedelbart kom i blickpunkten för “rekonstruktörerna” när Coca Cola
presenterade sin plan för att stänga fyra av de elva anläggningarna i landet.
Marcelo Alvarez, ordförande för det lokala facket i Fuenlabrada |
– Kollektivavtalet här i Fuenlabrada
är ett av de bästa på den Iberiska halvön (Spanien och Portugal). Vi har till
exempel pensionsfonder som arbetarna på andra tappningsanläggningar inte har.
Med all sannolikhet tycker toppdirektörerna i Coca Cola att avtalen är för
dyra. Men vi ser inte stängningen av Coca Cola som en ekonomisk eller en
lönefråga utan som politisk. Fuenlabrada representerar den högsta produktiviteten
och är en av Coca Colas största tappningsanläggningar i Europa och vi anser,
att när det inte finns en verklig ekonomisk förklaring till varför de vill
stänga, så finns det andra orsaker, understryker Marcelo.
I
Spanien går det nu sex miljoner människor arbetslösa.
Siffran förskräcker och representerar mer än vad Sverige kan uppvisa i antal
människor i arbetsför ålder. Med andra ord ett gigantiskt slöseri av mänskliga
resurser.
Krisen utnyttjas hänsynslöst av
det industriella storkapitalet i allians med det spekulativa finanskapitalet.
De redovisar i dag miljardvinster mitt i en ekonomisk kris som slår hänsynslöst
mot flertalet spanjorer, hävdar fackledaren. Ett typiskt sätt är att avskeda
arbetarna för att, som i Coca Colas fall, ersätta större delen av dem som har
värdiga kollektivavtal med spanjorer som fått anställning hos
underentreprenörer till löner och arbetsförhållanden som är extremt dåliga.
– Fuenlabrada är den anläggning
som Coca Cola har investerat mest i av de elva anläggningarna. Den är toppmodern
med ny teknologi. Därför finns det ingen logik i att företagsledningen vill stänga
den.
Högerregeringen Mariano Rajoys svar på krisen är införandet av en arbetsmarknadsreform som fått stöd av socialistpartiet.
– Fasta
tillsvidareanställningar med bra kvalité ersätts av tillfälliga anställningar
med brutala lönesänkningar utan några som helst rättigheter, säger Coca
Colafackets ledare.
Coca Cola har utnyttjat det
faktum att de lokala fackklubbarna tillhör olika landsorganisationer. Medan
motparten är helt enad är arbetarfronten splittrad, vilket utnyttjas av Coca Cola,
säger Alvarado.
– Kanske flertalet av
arbetarna, till skillnad mot arbetsgivarna, ser frågan alltför kortsiktigt.
Splittringen reducerar kraften hos arbetarklassen för våra rättigheter. Vi vet
att Coca Colas “Plan 20-20”
handlar om att skapa tre mega-anläggningar på den Iberiska halvön och att denna
plan också kommer att drabba UGT:s medlemmar och lokala fack. Det vi ser hos
UGT är ett kortsiktigt egoistiskt tänkande.
Men de strejkande arbetarna på
Coca Colas anläggning i Madridregionen har mött och fått en enorm solidaritet,
både i Spanien som internationellt, uppger Marcelo.
– Coca Cola är kanske det
transnationella företag i världen som investerar mest i marknadsföring av sina
produkter. I annonser och i pressen saluförs Coca Cola som “Den lyckliga fabriken”.
Den har till och med “Ett Universitet av Lycka”, en marknadsföring där märket
associeras med lyckan. Vi vet inpå kroppen att det är mycket långt från verkligheten.
Och det är inte bara de avskedade arbetarna som drabbas utan hela samhället.
Vad
bör den spanska arbetarklassen och folkrörelsen i största
allmänhet göra för att besvara högerregeringens arbetarfientliga politik?
frågar jag den unge fackföreningsledaren.
– Arbetarklassen bör först och
främst bli medveten om sin styrka den förfogar över. Men även konsumenten.
Väljaren röstar med flera års mellanrum medan konsumenten gör sitt val varje
dag. Han eller hon bör ställa sig frågan vad företaget representerar som
erbjuder konsumenten en vara? Hur behandlas arbetarna på det företaget som
saluför sina produkter i affären? Därför har vi från första början av den här
konflikten uppmanat konsumenten att bojkotta Coca Cola för att ge konsumenten
den verkliga bilden vad Coca Cola representerar. Inte företaget Coca Cola som
medierna visar upp utan företaget som inte vill ha några fackföreningar på sina
anläggningar och som behandlar sina anställda och samhället i stort mycket illa.
Kampen är inte enkel, för på andra sidan bordet har vi ett företag som förfogar
över enorma kapitalresurser som köper regeringar och medier.
Arbetarna fnyser åt talet om
att “vi har levt över våra tillgångar”. Vems tillgångar? frågar arbetarna
Flamman har framför sig. Vilka och vems aktieutdelningar? I vems intresse ska
dessa aktieutdelningar ökas varje på bekostnad av vårt anletes svett?
– Vi åser en allmän nedläggning
och likvidering av Spaniens industrisektor. I det långa loppet tjänar inte ens
dessa kapitalistiska företagsgrupper på att den överväldigande folkmajoriteten
i Spanien inte har någon köpkraft kvar, för då finns det inget att konsumera
för. Glöm inte att det är ur produktionen som rikedomarna tas, säger Leonardo
Pulido medan hans vita skägg spretar åt alla håll av vinden.
Den
22 mars i år registrerades som ett historiskt datum. Två
miljoner arbetare visade sitt förakt för den spanska högerregeringens politik.
Men medierna, säger Marcelo, visade till 95 procent bilder och filmsekvenser
från vandaler som avslöjades som infiltrerade polisprovokatörer.
– Medierna visar bilder på fyra
provokatörer för de vill inte förmedla en unik händelse där två miljoner
människor protesterar och intar Madrid. Det är det politiska urvalet medierna
gör för att avleda debatten från dess verkliga innehåll, den djupa ekonomiska
krisen som visar att deras “enda modell och väg” har havererat, sammanfattar Arbetarkommissionernas
lokale representant.
Bakom och bredvid honom höjer
kamraterna den knutna näven och skanderar: “Ni un Paso Atrás! No al Cierre”! Inte ett enda steg tillbaka! Nej till
nedläggning!
Felipe
Alba är pensionär och bosatt i Barcelona, Katalonien. Flamman
träffar honom på självaste 1 maj när han och pensionärsorganisationen han
tillhör ska demonstrera och visa Rajoy att även pensionärerna är på
stridsstigen.
– Vi är indignerade för
regeringen har under det senaste året minskat pensionerna, höjt skatterna, elen
och vatten. Nu de påstår de lögnaktigt att de 0,25 procent de har höjt
pensionerna med i år är vi kompenserade för de senaste årens bortfall i
köpkraft. Mediciner, sjukhusbesök och alla de nödvändiga en pensionär behöver har
chockhöjts. Därför är vi ute på Barcelonas gator och visar vårt avståndstagande
för denna folkfientliga politik.
I krisens spår är pensionärerna
ändå inte lika dramatiskt utsatta som de som förlorar både arbeten som bostad.
Men just de som förlorar sin bostad har inget annat val än. . . att flytta hem
till mamma och pappa, mormor eller farfar.
– Pensionärerna tvingas att
vara solidariska sina våra barn och barnbarn, inte bara de som flyttar hem till
oss utan även de som fortfarande har kvar sin bostad men inte har arbete och
kanske bara en usel a-kasseersättning.
De nio miljoner pensionärer som
finns i Spanien har under sitt yrkesverksamma liv betalt skatt för en trygg
ålderdom. Men de vanliga pensionärerna ser i dag med fasa mot framtiden, säger
Felipe Alba.
– Två miljoner familjer har i
praktiken ingen lagstadgad pension. Det är en ohållbar situation vi befinner
oss i. Om alla de sex miljonerna arbetslösa och pensionärer utan pension hade
varit ute på gatorna i dag 1 maj, hade den här regeringen inte suttit många
dagar kvar vid makten. Politikerna och bankirerna är de som är ansvariga för
krisen och det är de som ska betala den, inte arbetarna.
Tapio
Kolunsarka, en finländare med foto och namn på en
banderoll i Barcelona, hur stämmer det ihop?
– UPM (f.d. Botnia) är det näst
största företaget i Europa inom tidskriftspapper och cellulosa och bland de
största i världen. Den 24 april i år fick vi beskedet att företagsledningen
vill sparka 86 arbetare och flytta produktionen till Polen där arbetskraften är
billigare. Dessa “Hijos de puta” (horungar på spanska), förbannade spekulanter,
säger indignerat Jose Maria Lopez, ordförande för den lokala Pappersklubben på
Botnia i Katalonien.
Arbetare från UPM på marsch i Barcelona. Klubbordföranden Jose Maria Lopez längst till vänster. |
Hans vrede är riktad mot Tapio
Kolunsarka, vice styrelseordförande i UPM som har lett förhandlingarna i det
företag som leds av Björn Wahlroos. Trots att arbetarna i UPM 2013 skapade
vinster till ett värde av 330 miljoner euros, nästan tre miljarder kronor, är
inte företagsledningen nöjd. De polska arbetarna ska nu lyfta vinstnivån ytterligare.
Klubbordföranden pekar på
bilden av Tapio Kolunsarka.
– Han har ljugit för oss sedan
lång tid. Vår anläggning är produktiv, effektiv och mycket räntabel. Trots det
räcker inte vinsthungern utan de flyttar till Polen för att få ut maximal vinst.
Kostnaderna för en arbetare i Polen är 73 procent lägre än i Spanien där
arbetskostnaden totalt är 24 euros per timme. I Polen är den 7,90 euros. Varken
den spanska regeringen i Madrid eller den provinsiella i Katalonien har uttalat
sig. De borde inte tillåta detta barbari!
– Våra krav är 0 avsked. Och
vår kamp är gemensam med de 36 finska kamraterna i Tammerfors som också
varslades om avsked samma dag som vi och med samma argument; produktionen i
Finland är för dyr och flyttas till Polen. Kapitalet har inga gränser och vi
arbetare måste begripa det och agera därefter.
Över
400 arbetare på tyska Bosch´s fabrik i Castellet i
Katalonien hänger också i luften. Manuel Suero är klubbordförande.
Klubbordföranden på Bosch i Castellet i Katalonien, Manuel Suero. |
– Vi är mycket oroade över
framtiden för Bosch har meddelat att de vill sälja fabriken. Vi är avtalslösa
sedan två år och vill att denna ovissa situation går till en lösning.
Som i fallet med UPM anser de
tyska ägarna att arbetskraften i Östeuropa är att föredra eftersom den är fyra
gånger billigare.
– De tittar mot Ungern och
Serbien. Vad vi ser i Spanien i dag är en dramatisk avindustrialisering. Och i
vår region är det få industrier som återstår. Dessvärre har vi en regering som mer
ser till de utländska transnationella intressena än till arbetet, som är basen
för den materiella välfärden.